Een refurbished product: Zoveel meer dan een tweedehandsje

Het is een vraag waarvan voor velen het antwoord onduidelijk is: Wat is het verschil tussen een refurbished apparaat en een tweedehands apparaat? Waar velen denken dat het hetzelfde is, ook omdat veel bedrijven de termen door elkaar gebruiken, is het dat absoluut niet! We vinden het belangrijk dat onze klanten weten wat ze kopen en geven daarom graag aan de hand van zeven punten meer duidelijkheid over dit cruciale verschil. Want bij DubbelGaaf.nl koop je een refurbished product, niet een tweedehands product. Lees je mee? 

  • Authenticiteit 

Onder authenticiteit verstaan we de mate van betrouwbaarheid rondom de originaliteit van een product. Ook wel de mate van echtheid van het product of merk genoemd. We zien een duidelijk verschil hierin tussen een refurbished product en een tweedehands artikel. Zo is deze mate bij een refurbished artikel veel hoger dan bij een tweedehands artikel. Dit komt omdat wij als verkoper van het product, flink wat moeite stoppen in het achterhalen van de herkomst van het product. Behalve dat je zo een bepaalde zekerheid hebt, bespaart het je ook een hele hoop tijd. Is het niet mogelijk om de herkomst te ontdekken dan zullen we het product niet inkopen en dus ook niet verkopen. Bovendien heb je bij een refurbished website veel meer transparantie hierover. Zo vind je bij ons op de website ook duidelijk aangegeven waar onze producten  vandaan komen. 

  • De fysieke conditie 

Iedere verkoper van refurbished producten streeft ernaar om het product een zo nieuw mogelijk uiterlijk te geven. Ook bij ons staat de conditie van het product hoog in het vaandel. We streven naar zo min mogelijk gebruikssporen op onze producten. Dit geldt zowel voor de behuizing als de software. 

Bij een tweedehands product is er een risico dat het product een volledig nieuw uiterlijk heeft maar dat zodra je het product in gebruik neemt, dit blijkt tegen te vallen. Waarom dit zo kan tegenvallen blijkt voornamelijk uit de volgende twee punten. 

  • Terug naar fabrieksinstellingen 

Naast dat het een streven is om een zo goed mogelijk uiterlijk te hebben, staat het ‘innerlijk’ van het product ook zeer hoog op de lijst. Zo is het vanzelfsprekend dat we ieder product terugzetten naar fabrieksinstellingen. Hierdoor ervaar je als klant een complete ‘als nieuw’ ervaring met jouw aankoop. Bij DubbelGaaf.nl willen we iedere klant, bij iedere aankoop opnieuw, het wauw-gevoel geven. 

Een tweedehands product verschilt hierin enorm. Zo is het bij zo’n product juist niet vanzelfsprekend dat de software terug naar fabrieksinstellingen wordt gebracht. De ‘online’ gebruikssporen, zoals bladwijzers, bestanden etc, zijn wel verdwenen. Maar voor de rest ga jij als nieuwe eigenaar verder waar de vorige eigenaar gestopt is. Hier ontbreekt de ‘als nieuw’ ervaring dus volledig. 

  • Testprocedure 

Iets anders waarin een refurbished overduidelijk verschilt van een tweedehands is de testprocedure. Een refurbished product wordt, voordat jij als nieuwe eigenaar het in handen krijgt, uitvoerig getest. Zo kunnen we je altijd garanderen dat het werkt zoals het zou moeten werken. We hebben het niet over een simpel testje. De testprocedure die we toepassen bestaat uit verschillende fases. Zo testen we het product als het bij ons binnenkomt, tijdens het terugzetten naar fabrieksinstellingen, voordat het product de verkoop in gaat en als voordat jij als klant het product mee krijgt. Mocht er toch een mankement voorkomen, dan haalt het product de verkoop niet of we geven duidelijk en helder aan wat het probleem is. Zo weet je als klant precies waar je aan toe bent! 

Bij een tweedehandsproduct ligt dit anders. Hier is niet zozeer sprake van een complete testprocedure. Vaak wordt het product wel getest maar gaat het hier om een simpele test om te kijken of het product nog werkt ja of nee. Zodra dit het geval is, gaat deze de verkoop in en wordt er niet meer naar omgekeken. 

  • Garantie 

Dit punt is heel simpel en tegelijkertijd ook heel duidelijk. Een refurbished product heeft garantie en een tweedehands product niet. Deze garantie geeft jou als klant de mogelijkheid om bij een mankement terug te keren naar de winkel en het zonder kosten te laten repareren. Bij ons is deze garantie vaak een jaar, is er sprake van een andere termijn dan vermelden we dat duidelijk. Echter is deze garantie op een refurbished product wel korter dan bij een volledig nieuw product. 

  • Ondersteuning en onderhoud 

Refurbished producten komen in aanmerking voor bepaalde ondersteuning en onderhoud. Dit omdat je als refurbished retailer werkt met producten van een bepaalde kwaliteit en deze uitvoerig test en schoonmaakt. Voor gebruikte producten gaat deze vlieger niet op want deze worden niet schoongemaakt en teruggezet naar fabrieksinstellingen. Hierdoor heb je als klant minder rechten die je bij aankoop van een refurbished product praktisch gezien cadeau krijgt . 

  • Aanspreekpunt 

Ook dit punt is eigenlijk vrij simpel en gemakkelijk te begrijpen. Een refurbished product koop je in een (web)winkel. Vaak vind je op de website een duidelijke ‘over ons’ pagina die helder en kort formuleert met wie je te maken hebt. En in de winkel heb je uiteraard persoonlijk contact met een of meerdere verkopers. Bij een gebruikt, tweedehands product is het vaak moeilijk te achterhalen wie de verkoper is. Er is wel wat informatie beschikbaar maar deze is vaak erg beperkt. Bovendien is het zo bij een tweedehands product dat je geen beroep meer kan doen op de verkoper zodra het product bij jou thuis op de deurmat ligt. 

Dit zijn dus in zeven punten de verschillen weer gegeven tussen een refurbished- en een tweedehands product. Je ziet dat deze punten veel raakvlakken heeft en dat het vooral gaat om terugkerende feiten. Het kopen van een tweedehands product is niet verkeerd maar vooral als het gaat om een laptop, computer of telefoon raden wij je aan om verder te kijken en te kiezen voor een refurbished product. Behalve dat je een volledig schoon en netjes product krijgt, geeft het je ook heel veel zekerheid.